Kuinka kuljet kätevästi Pariisin metrolla

RER-junalla Gare de Nordilta Pariisin keskustaan

Ensimmäistä kertaa Pariisin metroverkoston karttaa silmäillessä tuli mieleen, että näyttäisiköhän tämä yhtään selvemmältä jos olisin insinööri. Toisaalta, jos miljoonat Pariisilaiset tämän hässäkän lukemisen taitavat, niin eivät ne nyt kaikki voi olla insinöörejä. 

Mutta mennään ensiksi junamatkalle ennen metron sielunelämään tutustumista. Olet todennäköisesti juuri saapunut CDG:n kentälle ja johonkin sen kolmesta terminaalista. Sieltä on suhtalaisen helppo jatkaa matkaa junalla keskustaan. Lähdet vain seuraamaan RER B -kylttejä.

Muitakin vaihtoehtoja  tietysti on, mutta keskityn tässä nyt junaan vanhana junailun ystävänä. Lippu keskustaan maksaa talvella 2024 11,80 euroa. Bussilla pääsee hieman edullisemmin (tosin riippuu linjasta), mutta matka kestää pahimmillaan jopa kolme kertaa pidempään, kun oikein ruuhka sattuu kohdalle.

Juna RER B lähtee suoraan terminaali 2:lta 15 minuutin välein ja jatkaa sieltä Terminaali 3:n kautta matkaa kohti Pariisia.  Mikäli saavut Terminaali 1:een lennollasi, sieltä kulkee shuttlejuna CDGVal terminaalien välillä, johon hyppäämällä (ilmainen ja ihan ilman kuskia) pääset kätevästi RER asemille. Näistä suurin on 2-Terminaalin asema, joka on myös junan lähtöpiste. 

Mikäli majapaikkasi sijainnin perusteella on parempi ajaa junalla Nordia pidemmälle, voit istua sitkeästi paikallasi ja jatkaa  kohti Chatelet les Hallesin asemaa, joka on monen metron risteysasema. Suurin osa porukoista poistuu kyllä Nordin asemalla. Hallesin jälkeen tämä juna pysähtyy vielä muutamilla muillakin ns keskustan asemilla, joista on metroyhteyksiä ympäristöön, jos niitä satut tarvitsemaan.

RER B -junan asemakartta. Värikkäät numeroidut pallerot ovat kyseisen aseman yhteydessä olevia metrolinjoja. Muutkin yhteydet ovat näkyvissä.

Jäämme yleensä massan mukana kyydistä Gare de Nordilla. Siellä viimeistään tajuaa, että nyt  ei olla kotikaupungin puisella pikkuasemalla odottamassa Helsingin junaa. Vaikka mukavaa se sekin on. Hälinän, ihmisvilinän ja kuulutusten keskellä voi huokaista, että täällä sitä nyt ollaan.

Ainiin ja sen ällistelyn lomassa pitää muistaa ostaa ensimmäisestä vastaantulevasta automaatista metrolippuja. Siis sellaisesta joka myy metrolippuja. 

Automaatteja on monenlaisia ja täytyy vain käydä näpeltämässä niitä sen verran, että tajuaa, mikä niistä suostuu luovuttamaan oikeat piletit. Melkein kaikista löytyy ihan ensipainalluksilla englanninkielinen versio. Helpottaa aika paljon.

Kannattaa ostaa kerralla useampi piletti, maksavat pari euroa kappale. Mikäli viivyt kaupungissa pidempään, kannattaa tutustua Navigo pass -lippuun. Sen saa vähintään viikoksi ja sitä varten on olemassa ainakin kolmenlaisia appeja sen lataamiseksi. Voi hankkia myös Navigo kortin, mutta siihen täytyy olla kuva. Navigoa en tässä lähde enempää avaamaan, koska ainakin Pariisin Olympialaisten aikaan se ei käy ollenkaan. Syytä en tiedä, mutta joku ranskalainen selityshän siihen löytyy. Voi toki muuttua yhtäkkiä. Mutta siis tiedoksi, että tuostakin kannattaa hakea tietoa. 

Metrossa kulkeminen

Sehän sujuu näppärästi suunnilleen näin:

1.Katso metrokartasta ensin oma paikannus, sitten sieltä sen metron numero jolla pääset kohti seuraavaa etappia. Kyseisellä linjalla on oma värikoodi. Kun tämän olet selvittänyt, voit onnitella itseäsi. Myös mahdollista matkakumppania, jos sellainen vielä on vierellä. Jos tässä ei tule kinastelua, toinen on luovuttanut heti tai kenties olette hilpeässä nousuhumalassa. 

2. Tarkista linjan väriä seuraamalla, mikä on tuon haluamasi suunnan pääteasema ja paina se mieleen. Toistele sitä vaikka ääneen kulkiessasi. Siellä on niin outoja kulkijoita seassa, ettäi hieman outo höpöttäminen sulauttaa sopivasti joukkoon. Todennäköisesti äännät sen aseman niin tuhannen väärin, että luulevat sinun kutsuvan vaikka koiraasi.

3. Seuraa kylttejä. Ensin lähdet seuraamaan valitsemasi metron numeroa. Jossain vaiheessa sinun tarvitsee leimata ostamasi metrolippu työntämällä se ihansama mitenpäin portin pieneen aukkoon. Kone sylkäisee lipun sinulle takaisin hieman edempää, ja vilauttaa vihreää valoa. Toivottavasti. Nappaa piletti ehdottomasti mukaasi, ennenkuin survoudut kapeasta portista eteenpäin. Jos seikkailu hankaloituu, voit tarvita sitä uudelleen. Tai joissain paikoissa voit tarvita tuon lipun jopa päästäksesi ulos metroalueelta.

4. Tarvitset nyt sen päätepisteen nimen. Kun lopulta seuraamasi numerot loppuvat, valitsemasi linja haarautuu kahdeksi. Haarautuvan käytävän kylteissä lukee kyseisen metron päätepisteiden nimet. Nyt lopetat nimen hokemisen ja astelet juuri sen osoittaman kyltin suuntaan. Ja voila, kävelet oikeaan metroon mikäli on niin tuuria, että se seisoo paikalla (ei muuten seiso kauaa!). Seuraava saapuu ehkä parin minuutin odotuksen jälkeen ja hyppäät kyytiin.

Mikäli asemasi metro ei näytä metrokartan perusteella vievän sinua suoraan määränpääsi lähelle, katso väreillä merkityt risteysasemat. Risteysasemilla on merkitty, mitkä linjat yhtyvät siinä. Seuraa kartasta, mitä linjaa käyttäen pääset jatkamaan. Hyppää risteysasemalla pois ja katso  jälleen kartasta, millä metrolla kannattikaan jatkaa. Todennäköisesti yritit painaa mieleesi äsken molemmat metrot ja niiden pääteasemat, mutta ranskankieliset nimihirviöt karkaavat muistista yhtä nopeasti kuin penikat pahanteosta.

Harvinaisen hiljainen hetki laiturilla.

Metrolippu on voimassa puolitoista tuntia leimaamisesta. Mikäli huomaat kaikesta huolimatta hokeneesi väärää nimeä, eli seuraat ihmeissäsi metron seinällä olevasta taulusta määränpääsi kaikkoamista koko ajan kauemmas. Hyppää vain seuraavalla asemalla pois ja kierrä toiselle puolelle eli siihen toisen kyltin osoittamaan suuntaan. Ei kannata hermostua, olet lomalla, joten tarkkaile rauhassa ympärillesi. Jokainen metroasema on erilainen ja varsinkin niissä kulkevat ihmiset.

Jos tuuri käy, vähävarainen tai muuten rahaa tarvitseva haitarinsoittaja venyttelee kurtustaan haikeaa chansonia ja astuu kanssasi samaan junaan. Sävelmät kaikavat läpi koko junan, kun tuo kulkija taivaltaa vaunusta toiseen luoden matkustajiin spanielinsilmäyksiä kolikoiden toivossa. 

Metrolippu käy muuten myös linja-autoon, joten liikennevälineissä seikkailua voi jatkaa siellä tai heittäytyä hurjaksi ja käyttää koko lipun linja-autoreissulle.

Nyt täytyy tunnustaa, että vain yksi linja-automatka on tehty, joten en lähde säveltämään ohjeita siihen. Mutta oli niin lystiä, että meinataan kyllä käyttää enemmän seuraavilla reissuilla. Siis automaatista ostettu metrolippu käy siis seuraaviin kulkuvälineisiin:

  • Metro
  • RER Juna (vain Zone 1)
  • Raitiovaunu 
  • RATP Paris city bussi
  • Noctilien buses (yöbussi)
  • Optile buses (Paris lähiöbussi)
  • Montmartre Cable car

Sen sijaan mikäli ostat lipun muualta, esim linja-autosta, se käy vain siihen kulkupeliin. Harva kuitenkaan käy ostamassa lippua linjurista ja sitten päättääkin painella metroon.

Metro on todella kätevä kulkuväline. Nopea tapa liikkua ison kaupungin eri kohteisiin. Ei pysähtele ruuhkiin. Joskus tosin saattaa pysähtyä keskelle linjaa ja ikkunoista näkyy kauan sitten louhittu musta seinä. Nytkähtää kyllä liikkeelle ennenkuin ehdit miettiä, mahtuisiko tuosta seinän ja vaunun välistä kulkemaan, jos olisi pakko.

Mikäli kuitenkin haluat välttää perustungosta, valitse joku maanpäällinen kulkutapa. Ja jos haluat välttää ihan käsittämätöntä tungosta, vältä aamu- ja iltaruuhkan aikoja.

Kun oppii lukemaan metrokarttaa, metron käyttö sujuu leikiten. Sieltä voi sitten nousta maan päälle ihailemaan ah niin hienoja katynäkymia, ja jatkaa kulkua kävelypelillä kohti uusia maisemia tai onhan se jo nälkä ja janokin. 

1 ajatus aiheesta “Kuinka kuljet kätevästi Pariisin metrolla”

Kommentointi on suljettu.